Częstotliwość wymiany oleju może być kwestią dyskusyjną, nie ma jednak wątpliwości, że każdy użytkownik powinien się stosować do wymogów gwarancyjnych stawianych przez producenta lub informacji zawartych w książce serwisowej. Przeważnie producenci stosują system podwójnego oznaczenia, czyli olej należy wymienić po osiągnięciu danej liczby przejechanych kilometrów lub, gdy nie została ona osiągnięta, po upływie dwunastu miesięcy. Przeważnie limitifray ustalane są na 10-15 tysięcy kilometrów lub więcej. Przeważnie jest to wystarczający okres by olej nie utracił swoich właściwości.

Trochę inaczej do kwestii wymiany oleju trzeba podejść, gdy samochód jest intensywnie eksploatowany, szczególnie w długich trasach autostradą. Chociaż silnik pracuje wówczas bardziej stabilnie (brak częstego hamowania i przyspieszania) to jest to praca nieustannie na najwyższych obrotach. Wówczas łatwiej o rozbijanie cząsteczek oleju na mniejsze, więc traci on swoje pierwotne właściwości, jak gęstość czy lepkość. W takim przypadku warto rozważyć szybszą wymianę oleju. Tyczy się to szczególnie osób wybierających się na wakacje lub w dłuższą podróż. Zwlekanie w takich sytuacjach może powodować szkody dla silnika.

Często dyskutowaną kwestią jest również kolor oleju. Wiele się mówi, że ciemny, zabrudzony olej może mieć wyraźnie gorszą wydajność. Nie jest to jednak regułą, gdyż stare silniki mogą szybko zmienić barwę oleju bez straty na jego jakości. Natomiast zdarzają się sytuację, że wyglądający całkowicie naturalnie płyn będzie niezdatny do użytku. Niemniej zmiana koloru powinna być sygnałem dla użytkownika, że coś może być nie tak z pracą silnika.

Lepiej częściej niż rzadziej

Generalnie warto kierować się zasadą sprawdzającą się w wielu innych sytuacjach, czyli „przezorny zawsze ubezpieczony”. Choć wymiana oleju jest cyklicznym kosztem, którego wielu chciałoby uniknąć to tak naprawdę chroni silnik przed znacznie poważniejszymi uszkodzeniami. Jego głównym zadaniem jest opłukiwanie cylindrów i komory silnika, w ten sposób oczyszcza je ze szkodliwych substancji, zmniejsza tarcie i temperaturę silnika. Olej, który traci swoje właściwości nie może spełniać tych funkcji. Wówczas istnieje wysokie ryzyko utrzymywania się zanieczyszczenie, gorszego smarowania i trudności w docierania do trudno dostępnych elementów konstrukcji. Stąd pierwszy krok do uszkodzenia, a nawet zatarcia silnika. Co więcej słabej jakości olej może znacząco zwiększyć zużycie, przez co silnik będzie się zachowywał jakby przejechał kilka tysięcy kilometrów więcej niż w rzeczywistości.

Dlatego tak ważna jest nie tylko regularna wymiana oleju, ale też wraz z nim filtrów. W ten sposób unikniemy szybkiego niszczenia substancji, oraz przedostawania się do silnika zanieczyszczeń czy wilgoci. Niewątpliwie każdy użytkownik powinien dodatkowo pamiętać o kontroli stanu oleju. Najlepiej sprawdzać go co co kilkaset do tysiąca kilometrów. W ten sposób mamy pewność, że nie jest on zużywany zbyt szybko bądź nie wycieka.

Wybór oleju

Dokonując zakupu najlepiej skorzystać z porady serwisantów, bądź kierować się parametrami dostarczonymi bezpośrednio przez producenta. Należy zwrócić uwagę na takie elementy jak lekkość, zachowaniu oleju w niskich i wysokich temperaturach oraz normy jakościowe. Ważne jest, by zgadzały się one z informacjami zawartymi w książce serwisowej.

Źródło : http://eramotor.pl/co-ile-powinno-sie-wymieniac-olej-w-samochodach/

  • Jak czytać i dobrać rozmiar opon?

    Jak wybrać odpowiednie opony? To istotne pytanie, szczególnie biorąc pod uwagę jak wiele zależy od ogumienia w samochodzie.   Kartka rozmiaru A4 – mniej więcej tak małą powierzchnią samochód styka się
    Czytaj więcej
  • Co ile powinno się wymieniać olej w samochodach?

    Częstotliwość wymiany oleju może być kwestią dyskusyjną, nie ma jednak wątpliwości, że każdy użytkownik powinien się stosować do wymogów gwarancyjnych stawianych przez producenta lub informacji zawartych w książce serwisowej. Przeważnie
    Czytaj więcej
  • Geometria kół

    Właściwie ustawiona geometria kół gwarantuje bezpieczeństwo, pewne prowadzenie i prawidłowe zużycie opon. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat zbieżności i innych składowych ustawiania kół, to koniecznie musisz tutaj zajrzeć. Co to jest geometria kół
    Czytaj więcej
  • Obsługa układu klimatyzacji – przegląd i odgrzybianie w jednym

    Jak zapewne wszyscy wiedzą układ klimatyzacji nie jest układem samoobsługowym. Oprócz standardowego przeglądu, który powinno wykonywać się nie rzadziej niż co 2 lata, bardzo ważne jest odgrzybianie układu klimatyzacji i
    Czytaj więcej
  • Co może być przyczyną problemów z rozruchem silnika?

    Wielu kierowców podczas eksploatacji samochodu zaskakują różnego rodzaju usterki. Często dają się one łatwo rozpoznać na podstawie przeróżnych dźwięków, takich jak: stuki, chrobot, głośna lub nierówna praca silnia. Są jednak takie
    Czytaj więcej
  • Czas na sprzęgło?

    Człowiek potrafi przyzwyczaić się niemal do wszystkiego, szczególniejeśli zmiany na gorsze postępują bardzo powoli. Dlatego właśnie łatwojest nie zauważyć postępującego zużycia sprzęgła. Kierowca po prostu odruchowo inaczej operuje nogą, kompensując
    Czytaj więcej
porn Porn